Akių priežiūra

Akių priežiūra

Kasmet, spalio 13-oji diena yra minima pasaulinė regėjimo diena. Todėl Vilniaus miesto savivaldybės visuomenės sveikatos biuras šią dieną kviečia visus – mažus ir didelius – atkreipti dėmesį į regėjimo sutrikimų keliamas problemas. Akys – svarbiausias jutimo organas. Net 80 proc. visos informacijos gauname per akis. Jomis mes matome, jaučiame, mylime, kalbame…Žinoma, kad visame pasaulyje apie 284 mln. žmonių turi regėjimo sutrikimų, 39 mln. žmonių yra akli, 245 mln. yra silpnaregiai. Apie 90 proc. pasaulio gyventojų, turinčių regos sutrikimų, gyvena besivystančiose šalyse. Labiausiai paplitę sutrikimai – katarakta, glaukoma ir amžinė geltonosios dėmės (makulos) degeneracija (AMD). Net 80 proc. regėjimo sutrikimų galima išvengti, o kitus ir išgydyti. Ši statistika tik parodo kaip svarbu kuo anksčiau susirūpinti svarbiausiu jutimu – rega.

Regos sutrikimų galima išvengti arba juos nutolinti vadovaujantis sekančiais patarimais:

1. Rūpintis taisyklinga mityba: maisto produktuose turi būti pakankamas vitaminų kiekis, o maistas turi būti kuo įvairesnis. Norint turėti sveikas akis, reikia praturtinti savo racioną vitaminu A. Jis organizme gaminasi iš beta karotino, kurio gausu morkose, paprikose, kopūstuose, moliūguose, abrikosuose ir kitose daržovėse. Be to vitamino A yra ir gyvulinės kilmės produktuose, ypač žuvų taukuose, svieste, kiaušinių tryniuose, kepenyse ir pieno produktuose;

2. Atsisakyti žalingo gyvenimo būdo: įvairūs žalingi įpročiai, kaip pavyzdžiui rūkymas, nuolatinis alkoholio vartojimas, neigiamai įtakoja mūsų organizmą, silpnina imunitetą;

3. Neskaityti valgant, važiuojant ar gulint lovoje: labai svarbu, kad toliaregiams vaikams neišsivystytų trumparegystė. Norint to išvengti rekomenduojama skaityti, piešti tik tinkamai apšviestoje vietoje, sėdint prie tam pritaikyto stalo. Patartina kas pusvalandį daryti pertraukėles. Atstumas nuo knygos iki akių turėtų būti apie 30 – 40 cm.;

4. Dirbant kompiuteriu siūloma daryti trumpas pertraukas: tiek skaitymas, rašymas, piešimas ar darbas prie kompiuterio vargina akis, neilsinant akių jos pradeda silpnėti, gali išsivysti toliaregystė, trumparegystė ar astigmatizmas. Vaikui kompiuteriu žaisti rekomenduojama ne ilgiau kaip 15 minučių, valandą – per dieną. Po 15 minučių žaidimo rekomenduojama daryti 15 – 20 minučių pertrauką. Kompiuterio ekranas nuo akių turi būti nutolęs ne mažiau kaip pusę metro;

5. Nežiūrėti televizoriaus ar į monitorių iš nedidelio nuotolio: nors kompiuterių ir televizorių gamintojai produktų naudojimo instrukcijose nenurodo, ar galima jais naudotis iš arti, vis dėl to labai svarbu išlaikyti reikiamą atstumą, kad akys nebūtų nuvarginamos.

Vilniaus miesto visuomenės sveikatos biuras siūlo nuolatinę akių mankštą tam, kad galėtumėte mankštinant akis gerinti jų kraujotaką, regėjimą bei sustiprinti akių raumenis. Mankštinant akis jos geriau aprūpinamos krauju, o kartu ir deguonimi bei maisto medžiagomis.        

Keletas patarimų kaip mankštinti akis:

  • Mirksėjimas: stipriai keletą kartų sumirksėkite arba tiesiog įpraskite pamirksėti kas kelios minutes. Šis pratimas padeda atpalaiduoti akis, skatina ašarų gamybą bei šalina žvilgsnio sustingimą.
  • Akių joga: patogiai atsisėskite, galvą laikykite tiesiai, žiūrėkite į priekį. Judinkite tik akis, ne galvą. Pažvelkite aukštyn, žemyn, į kairę, į dešinę, įstriža linija aukštyn kairėn, įstriža linija žemyn dešinėn. Tada akių obuolius pasukite į kairę, po to į dešinę. Tuos pačius judesius pakartokite užsimerkę. Atsipalaiduokite ir pamažu atsimerkite. Šio pratimas skatina akių raumenų judrumą, atpalaiduoja akių raumenis ir praplečia matymo lauką. Šio pratimo nepatariama daryti asmenims, kurių atšokusi tinklainė ir kurie serga glaukoma.
  • Žvilgsnio „estafetė“: įsivaizduokite, jog savo darbo vietoje žvilgsnio kelyje į tolį pasižymėjote kelis taškus. Pradėkite nuo artimiausio taško: pvz., kompiuterio klaviatūros. Suraskite daiktus, stovinčius tolėliau ir esančius skirtingame nuotolyje. Kaskart leiskite akims pailsėti. Tuomet žvilgsniu keliaukite tolyn, kol žvilgsnis pasieks dangų ar debesis. Ties tuo peizažu sustokite ir leiskite akims vėl pailsėti. Tuomet nužymėtais taškais pamažu grįžkite prie klaviatūros. Šis pratimas leidžia atpalaiduoti cilindrinius raumenis ir sprandą, akie lęšiukas tampa judresnis, treniruoja akies prisitaikymą, reguliuoja žvilgsnio kelionę iš arti į tolį.

Keletą pratimų žmonėms, kurie daug laiko praleidžia prie kompiuterio:

  •  Dešimt kartų greitai sumirksėkite. Tada stipriai užmerkite ir atmerkite akis. Tai kartokite kelis kartus.
  •  Žiūrėkite porą sekundžių žemyn ir staigiai pakelkite žvilgnį aukštyn. Kartokite mažiausiai penkis kartus.
  •  Vieną akį užmerkite, o kitą plačiai atmerkite. Pratimas pakartojamas su abejomis akimis. Po kelis kartus.
  •  Pažvelkite į tolį, penkias sekundes žiūrėkite į artimą objektą ~ 30 cm atstumu (pvz.: į pirštą). Sukite užmerktų akių žvlgnį aplinkui. Šį pratimą rekomenduojama daryti penkis ar daugiau kartų.

Taip pat siūlome atlikti trumpą testą tiems, kurie daug laiko praleidžia prie kompiuterio:

 

Simptomai Sunkumo lygiai
Jaučiamas galvos skausmas darbo su kompiuteriu metu arba  po jo Švelnus Vidutinis Sunkus
Bendras kūno nuovargis Švelnus Vidutinis Sunkus
Skaudančios, degančios akys Švelnus Vidutinis Sunkus
Žiūrint į kompiuterio monitorių tam tikru atstumu vaizdas tampa neryškus, blankus Švelnus Vidutinis Sunkus
Šlapios ar pavargusios akys Švelnus Vidutinis Sunkus
Žiūrint į monitorių pradeda kisti vaizdas Švelnus Vidutinis Sunkus
Raibsta akys žiūrint į kompiuterio monitorių Švelnus Vidutinis Sunkus
Jaučiamas kaklo, pečių ar nugaos skausmas Švelnus Vidutinis Sunkus
Dvejinimasis akyse Švelnus Vidutinis Sunkus
Žiūrint į monitorių liejasi raidės Švelnus Vidutinis Sunkus
Pablogėja rega tamsoje po darbo su kompiuteriu Švelnus Vidutinis Sunkus
Atsiranda „dulkelės“ žiūrint į objektus Švelnus Vidutinis Sunkus
Dažnai nutraukiamas darbas dėl akių nuovargio, norint pailsinti akis Švelnus Vidutinis Sunkus

Daugiau informacijos:
Asta Ščeponavičienė
Vilniaus visuomenės sveikatos biuro
Visuomenės sveikatos stiprinimo specialistė