Fruktozė

Fruktozė

              

     Daugelį metų pagrindinis energijos šaltinis žmogui buvo duona ir daržovės, o vienintelė pasaldinanti priemonė – bičių medus. Senovės graikai teigė, kad medus prailgina gyvenimą. Tai buvo labai retas ir brangus produktas, prieinamas tik išrinktiesiems, todėl ilgainiui jį pakeitė cukrus. Mes taip įpratome prie šio produkto, kad dažnai nesusimąstydami vartojame jo per daug. Taip, jis reikalingas energijai palaikyti tiems, kad dirba sunkų fizinį darbą, sportuoja, keliauja. Bet kaip energetinė medžiaga nesunaudotas cukrus kaupiasi riebalų pavidalu, sutrikdo cholesterolio apykaitą, slopina organizmo atsparumą, žarnyne sukelia rūgimo ir puvimo procesus bei nemalonų dujų kaupimąsi, skatina dantų ėduonies atsiradimą.

   Apklausus kelis tūkstančius skirtingo amžiaus ir lyties žmonių paaiškėjo, kad tik 7 % gali lengvai išsiversti be saldumynų, o likusiems 93 % gamtos duotas saldaus skonio pojūtis.Kyla klausimas, kuo pasmaližiauti, nepakenkiant sveikatai?Jau minėto medaus pagrindą sudaro ir jam saldų skonį suteikia jame esanti gliukozė ir fruktozė. Beje, fruktozė dabar pasaulyje vis dažniau vartojama kaip cukraus pakaitalas. Fruktozės yra ne tik meduje, bet ir visuose vaisiuose bei uogose, turinčiose salsvą skonį, todėl ji kitaip vadinama vaisių cukrumi.

  Išgryninta fruktozė – tai balti smulkūs milteliai, 2 – 3 kartus saldesni už cukrų, tirpūs vandenyje ir spirite, atsparūs aukštai temperatūrai. Jie turi malonų saldų skonį, pagerina vaisių ir uogų aromatą. Organizme fruktozė pasisavinama iš kraujo lėčiau negu cukrus. Jei organizme yra pakankamai insulino, ji nedidina cukraus kiekio kraujyje. Fruktozė yra idealus saldiklis tiems, kas serga cukralige ar turi rizikos faktorių ja susirgti.

  Apie 13 % patekusios į organizmą fruktozės sunaudojama organizmo energetiniams poreikiams, o didžioji dalis gali būti panaudojama sunkiai dirbant, badaujant, adaptuojantis, ilgalaikės įtampos metu. Dėl šios priežasties fruktozę vis dažniau renkasi sportininkai. Tyrimai įrodė, kad fruktozė saugo dantis nuo karieso, todėl rekomenduojama mažamečiams vaikams. Ji rekomenduojama vyresnio amžiaus žmonėms, kadangi gerai stabilizuoja cukraus kiekį kraujyje, veikia kaip ilgalaikis energijos šaltinis.

  Fruktozė tinka ir linkusiems tukti. Eksperimentais nustatyta, kad fruktozės riebaliniame audinyje susikaupia 5 kartus mažiau nei gliukozės.Fruktozė pagreitina alkoholio suirimą organizme, todėl gali būti vartojama gydant apsinuodijimą įvairiais svaigalais.Fruktozė pagerina geležies pasisavinimą iš virškinamojo trakto.

  Dėl visų šių išvardintų savybių pasaulyje nuolat didėja fruktozės paklausa, nors jos kaina dėl sudėtingo gavybos proceso yra aukštesnė negu cukraus. Plintant nejudriai gyvensenai, daugėjant nervinių stresų, maitinantis neracionaliai, daugėjant viršsvorio problemų, maistą su fruktoze ima vartoti ne tik sergantieji cukralige. Ji tapo svarbia sveiko maisto pramonės žaliava. Įvairūs džemai, šokoladai, sausainiai, sultys, konditerijos gaminiai, jogurtai, Vakaruose vis dažniau saldinami fruktoze. Šiais produktais prekiauja ir Lietuvos vaistinės.Kepiniai su fruktoze visuomet yra ypatingo rusvo atspalvio. Juos reikia kepti maždaug 50 laipsnių žemesnėje temperatūroje negu kepinius, naudojant cukrų. Fruktozė gerai sugeria drėgmę, todėl kepiniai ilgiau liks švieži, minkšti ir purūs. Bet dėl šios savybės fruktozės miltelius reikia ypatingai saugoti nuo drėgmės, visuomet laikyti sandariai uždengtus sausoje vietoje.

   Be abejo, ateityje fruktozės vartojimas dar labiau padidės. Norėtųsi, kad ji taptų ir jūsų draugu.