Kova su prakaitu

Kova su prakaitu

Ar teko kada nors pagalvoti, kas atsitiktų jeigu žmogus neprakaituotų? Turbūt dažnas pagalvotų, kad rečiau reikėtų skalbti drabužius ar mažiau pinigų tektų išleisti higienos priemonėms. Tačiau , pasak medikų, be prakaito – menki juokai – žmogus turėtų gyventi užsidaręs idealiose sąlygose, nes, veikiamas aukštesnės aplinkos temperatūros, greitai mirtų nuo perkaitimo.  Viena iš odos funkcijų – kūno temperatūros reguliavimas. Šio proceso metu organizmas atvėsinamas garinamu vandeniu. 

Daugelis esame pastebėję, stresas ir prakaitas yra geri bičiuliai.  Smarkiai išsigandusį  žmogų „išpila“ prakaitas, nes taip veikia simpatinė nervų sistema.  Ką daryti žmonėms, ypač vyrams, kuriems pasisveikinant reikia ištiesti prakaituotą ranką? Glitus ir prakaituotas delnas bus palaikytas nervingumo požymiu. Todėl specialistai pataria, jeigu dažnai tenka dalyvauti svarbiuose susitikimuose, kur rankos paspaudimas būtinas, geriausia iš anksto įveikti būsimą stresą: viską detaliai apgalvoti, pasiruošti galimoms situacijoms, parepetuoti susitikimą ir atsipalaiduoti.  Atsipalaidavimas ir  filosofiškas požiūris į nesėkmes sumažina delnų prakaitavimą, nes karščiuojant ar esant aukštai aplinkos temperatūrai, prakaituoja visas organizmas, o streso metu pirmiausia ima prakaituoti delnai, pėdos, kakta.

Specialistų nuomone, prakaitavimas nėra pavojingas, bet kartais gali sudirginti odą ar sudaryti sąlygas grybelinei infekcijai plisti. Kai kurie gausiai prakaituojantys žmonės dėl šios problemos pradeda perdėtai gėdytis ir vengti socialinių kontaktų. Specifinių vaistų nuo prakaitavimodar nėra. Jį sumažinti kartais padeda trankviliantai, anticholinerginiai vaistai ar beta blokatoriai, gydantys gausesnį prakaitavimą sukėlusią ligą.

Kai kurie žmonės klaidingai mano, kad prakaitavimo galima atsikratyti nustojus gerti skysčių. Žmogus neprakaituoja tik labai ilgai negėręs, bet tada gali mirti dėl dehidratacijos. Nesvarbu, prakaituojate ar ne, nepamirškite (kaip pataria medikai) kasdien išgerti apie aštuonias stiklines vandens (geriau mineralinio be angliarūgšties), o esant karštam orui, fiziškai aktyviai dirbant ar sportuojant – dar daugiau.

Medikai dažnai prakaituojantiems žmonės pataria dažnai praustis, keisti drabužius; dėvėti laisvai krentančius drabužius iš natūralių medžiagų; išsiskusti pažastų plaukus; kuo mažiau nerimauti dėl prakaitavimo, nes nerimas jį tik skatina; naudoti antiprespirantus ir dezodorantus.

Dezodorantas ir antiperspirantas: kurį pasirinkti? 

Kiekvienas turi išsirinkti tinkamiausią dezodorantą ar antiperspirantą. Pasiūla yra didelė: losjonai, kremai, pabarstai, aerozoliai, rutuliniai skysti, pieštukiniai kieti ir pan.

Dauguma žmonių klaidingai mano, kad dezodorantai ir antiperspirantai yra tas pats. Įvairūs dezodorantai veikia kūną išoriškai ir paties prakaitavimo nemažina, o maskuoja, prislopina ar tik naikina prakaito kvapą. Jiems veikiant odos paviršiaus pH tampa rūgštinis, užkertamas kelias bakterijoms daugintis.


Antiperspirantai yra pirmiausia pasirenkama priemonė norint sumažinti prakaitavimą. Pagrindinė jų sudedamoji dalis yra metalo druskos. Veiksmingiausios yra tos priemonės, kurių sudėtyje yra aliuminio chlorido, aliuminio chlorohidrato, ar aliuminio dichlorohidrato. Pažastų prakaitavimui mažinti šios medžiagos antiperspirante turėtų būti 10-15 proc., o delnų ir padų prakaitavimui mažinti – 30 proc.  Priemonių sudėtyje esančios medžiagos slopina ilgalaikį prakaitavimą, patikimai sumažina prakaito gamybą ir apsaugo nuo nemalonaus prakaito kvapo.


Nei dezodorantas, nei antiperspirantas nepadės išvengti nemalonaus prakaito kvapo, jeigu nesilaikysite elementarios higienos taisyklių. Jeigu prakaitavimas labai trukdo gyvenimo kokybei, ieškokite priežasties.