Magnis organizmui – gyvybiškai svarbus

Magnis organizmui – gyvybiškai svarbus

 

Magnis yra gyvybiškai svarbus žmogaus organizmui. Tai mikroelementas, kuris aktyvina daugiau nei 300 fermentų veiklą, dalyvauja angliavandenių, lipidų, baltymų, energijos apykaitoje, šilumos reguliacijos procese, plintant nerviniam impulsui, palaikant raumenų dirglumą. Magnis svarbus taip pat kalcio ir vitamino C apykaitai.

Magnio galia:

  • ·        palaiko normalų širdies ritmą,
  • ·        reguliuoja širdies nervų ir raumenų aktyvumą,
  • ·        atpalaiduoja kraujagyslių, virškinamojo trakto, tulžies pūslės ir latakų lygiuosius raumenis,
  • ·        saugo nuo aterosklerozės,
  • ·        mažina cholesterolio kiekį kraujyje,
  • ·        reguliuoja kraujo spaudimą,
  • ·         nervinių ląstelių mitybą,
  • ·        reguliuoja insulino kiekį organizme (magnis padeda sėkmingiau kontroliuoti cukraus kiekį kraujyje)

Žmogaus organizmas pats negali pasigaminti taip jam reikalingo magnio, todėl jį turi gauti su maistu. Tačiau maiste ne visada yra pakankamas mikroelemento kiekis. Suaugusiems žmonėms magnio paros norma yra 300- 350 mg. Daugiau jo reikia nėščioms, maitinančioms moterims ir vyresnio amžiaus žmonėms, taip pat vartojantiems daug alkoholio. Rekomenduojama magnio paros dozė:

vaikams paaugliams moterims vyrams nėščiosioms ir žindančiosioms
 50 – 200 mg 350 – 400 mg  300 mg  300 mg  350 – 380 mg 

 Trūkstant magnio ima kamuoti: nuovargis, gebėjimas susikaupti, dirglumas, nervingumas, bloga dėmesio koncentracija, atminties pablogėjimas, raumenų skausmas, mėšlungis, sutrinka širdies, virškinamojo trakto veikla, nemiga, galvos skausmai, rankų ir kojų pirštų tirpimas, dilgčiojimas, veido, sprando ir pečių srities raumenų traukuliai, žmonės, kuriems trūksta magnio, paprastai jaučia niekuo nepaaiškinamą vidinį nerimą, 

 Kodėl organizme sumažėja MAGNIO?

  • ·        Magnio sumažėja laikantis dietų, badaujant, valgant sūrų maistą
  • ·        Vemiant, viduriuojant
  • ·        Vartojant kai kuriuos vaistus,
  •  ·        Gausiai prakaituojant
  • ·        Nėštumo metu, maitinant krūtimi
  • ·        Paauglystėje ir vyresniame amžiuje
  • ·        Intensyviai sportuojant
  • ·        Esant intensyviam protiniam darbui, stresui
  • ·        Vartojant daug alkoholio 

Efektyvumą įrodantys moksliniai tyrimai:

  • ·        Įrodyta, kad magnis gerina kraujotaką
  • .·        Magnis žymiai sumažina įvairių širdies ritmo sutrikimų dažnį
  • ·        Magnis postmenopauzinio amžiaus moterims padeda išvengti įvairių širdies ritmo sutrikimų.
  • ·        Magnis padeda išvengti trombozės komplikacijų sergant koronarine širdies liga.
  • ·        Ištyrus didelę populiaciją žmonių nustatyta, kad gaunant pakankamai magnio sumažėja antro tipo cukrinio diabeto išsivystymo rizika
  • ·        Per pastaruosius 20 metų atlikta 16 tyrimų ir nustatyta, kad magnis vertingas sergant padidintu kraujospūdžiu.
  • ·        Vienerius metus vartojant 350 mg magnio per dieną mažėja širdies priepuolių skaičius ir staigių mirčių nuo širdies ligų skaičius.
  • ·        40 sergančių migrena 3 mėnesius buvo skiriama po 600 mg magnio kasdien  ir pastebėta, kad sumažėjo migrenos priepuolių skaičius.  

Geriausi magnio šaltiniai yra: grūdų produktai (duona, sėlenos, kruopos, žirniai), žalialapiai augalai (petražolės, krapai, rūgštynės, kopūstai, špinatai), krevetės, krabai, žuvis, kitos jūros gėrybės,  juodoji arbata, riešutai, ypač daug magnio yra migdoluose, šokoladas, morkos ir kt. produktai, pieno produktuose magnio nedaug, bet jis gerai pasisavinamas.

Kadangi su maistu gaunamas nepakankamas mineralo kiekis, todėl reikia vartoti magnio papildomai. Papildomai vartojant magnio preparatus sustiprėja nervų sistema, gerėja miegas, didėja atsparumas stresui. Trūkstant jo iš organizmo pasišalina kalcis, todėl svarbu, kad magnio kiekis organizme būtų pakankamas. Savarankiškai vartojant daug magnio gali atsirasti viduriavimas. Todėl pirmiausia reikėtų atlikti kraujo tyrimus ir sužinoti ar jums tikrai trūksta magnio, o tikslią magnio dozę, kaip ir kada jį vartoti jums patars jūsų šeimos gydytojas.  

Parengė: Kelmės rajono savivaldybės visuomenės sveikatos biuras, V. Didžiojo g. 23, Kelmė, tel.: (8 427) 52239, el.p.: kelmesbiuras@zebra.lt