Pykti sveika

Pykti sveika

   Kiekvienas žmogus turi savitą charakterį, savo asmeninę nuomonę bei požiūrį į vertybes, poreikius ir interesus, todėl visai nenuostabu, kad mes pykstame vieni ant kitų. Kas nuolatos kartoja, jog „viskas bus gerai“ ar mano, kad reikia galvoti pozityviai, norint išspręsti iškilusias problemas – tai jis visiškai neteisus. Tiesiog reikia mokėti teisingai išreikšti pyktį.

  Pyktis – emocija, kuri kyla kliudant patenkinti savo poreikį ar norą. Pyktį gali sukelti išgyvenimai, tokie kaip: konfliktas, grėsmė, neteisybė, melagystė, pažeminimas, išdaystė, išsiskyrimas… Pykčio užgniaužimas neigiamai veikia žmogaus būseną ir organizmą t.y. emocinės įtampos metu kraujyje sumažėja cheminių medžiagų, padedančių baltiesiems kraujo kūneliams kovoti su ligomis, tad žmogų lengviau puola infekcijos. Pyktį paslėpti ypač įpratusios moterys ir tai gali sukelti psichines ligas, sutrikdyti įprastą mitybos eigą. Žmonės, kurie vis užgniaužia pyktį praranda savo tapatumą, pasitikėjimą savimi, jie labai taikosi prie kitų žmonių ir aplinkos sąlygų.

  Bet atsikratyti pykčio taip pat yra nelengva. Jau nuo pat kūdikystės mes girdime „pykti yra negerai“, „pykti negalima/negražu“, tačiau daugelis taip ir nesugeba atskirti tinkamo ir netinkamo pykčio. Yra keletas nenaudingų pykčio išraiškos būdų – tai agresija, išstūmimas, pykčio nukreipimas į save (kuomet pykčio atveju imama kaltinti save) bei pykčio jausmo neapažinimas. Sveikas pyktis – naudinga įtampa, kuri paskatina spręsti problemas, įtvirtinti ir apginti savo teises, kai būtina tai parodyti. Jis niekada nepaskatins elgtis asocialiai, smurtauti ir nesukels noro įbauginti kitus. O nesveikas pyktis – nenaudingas įniršis ir neapykanta; dažnai gali sutrikdyti tarpusavio santykius, sukelti problemų darbovietėje, sutrikdyti fizinę ir emocinę būseną. Vyrams dažniausiai pykčio metu norisi ką nors sulaužyti, o moterims – viską išlieti žodžiais. Kad ir koks smarkus būtų jūsų pyktis, jį reikia tarsi „išlaisvinti“ racionaliomis mintimis ar racionaliais veiksmais. Pykčio metu, skaičiuodami iki 4 įkvėpkite, ir iki 2 – iškvėpkite. Tai patartina kartoti kelis kartus.

  Nuolatinis pyktis slopina kitas emocijas ir galimybes tobulėti kaip asmenybei. Nevaldomas pyktis gali peraugti į nuolatinį pyktį ar net tapti nebesuvaldomu. Emociškai pajėgūs žmonės ir tie, kurie moka sveikai pykti sugeba labiau mėgautis gyvenimu bei lengviau įveikia sunkumus, tad pykti dėl to, kad pasaulis nesisuka taip, kaip norėtųsi, yra vaikiška.