Vaikų džiaugsmas – saldumynai

Vaikų džiaugsmas – saldumynai

 

Ar kiekvienas iš mūsų prisimena savo vaikystę, kada yra tikras malonumas kimšti šokoladą pilna burna? Vaikams tai tikra šventė, o tėvams – galvos skausmas ir dvejojimas, ar tikrai vaikui yra sveika valgyti tiek daug saldumynų.Saldumynų poreikis tiesiogiai priklauso nuo vaiko augimo kreivės. Kuomet ji kyla, padidėja ir noras valgyti saldumynus. Toks poreikis atsiranda dėl to, kad organizmas pats reikalauja gauti greitos energijos.

            Saldumynai – tai angliavandeniai, kurie gamina energiją, o ši ypač reikalinga vaikų augimui. Gliukozė reikalinga raumenims ir smegenims – jei jos trūksta, organizmas pats ima skaidyti savo riebalus, kad gautų reikalingų medžiagų. Taip pat, saldumynuose esti ir antioksidantų (ypač šokolade), kurie teigiamai veikia imuninę sistemą, gerina medžiagų apykaitą, apsaugo nuo infekcinių ligų. Vaikų skonio receptoriai būna dar pakankamai silpni, tad jie gali pamėgti labai sūrų ar labai saldų maistą. Tačiau dažniausiai vaikai linkę rinktis saldų maistą. Vaikas iš saldumynų turi gauti tik 30-40 g angliavandenių per dieną (tiek jų yra 2-3 saldainiuose).

           Pirmaisiais gyvenimo metais vaikui cukraus nereikia. Nerekomenduojama saldinti košės, norint, kad vaikas daugiau jos valgytų. Esant 1 metuko mažyliui, nereikėtų piktnaudžiauti saldžiais, nenatūraliais produktų pertekliais, nes greitai įsisavinamos kalorijos dažnai išprovokuoja vaikų nutukimą ir cukrinį diabetą. Kita svarbi priežastis vengti cukraus – ėduonis, pažeidžianti dantis. Netvirtas vaikiškų dantukų emalis pažeidžiamas ypač lengvai. 1 – 3 metų vaikams rekomenduojama per dieną gauti 40 g cukraus, 3 – 6 metų – 50 g. Kaskart kai vaikas suvalgo saldainį, į jo organizmą patenka angliavandeniai, sacharozė, gliukozė ir fruktozė, tad išsiskiria pieno rūgštis, kuri padidina burnos ertmės natūralų rūgštingumą. Cukrus – lengvai įsisavinami angliavandeniai. Jie lengvai kaupiasi organizme riebalų pavidalu (prideda viršsvorio). Besaikis saldumynų valgymas suardo medžiagų apykaitą, padidina kepenų darbo krūvį, gali sukelti alergines reakcijas. Angliavandenių perteklius sustiprina skrandžio sulčių sekreciją, todėl saldumynai vaikams sukelia pykinimą, vėmimą ir pilvo skausmus. Šokolade esantis taninas sukelia galvos skausmus. Alergiškiems vaikams medų reikėtų ragauti taip pat atsargiai, pradėti jam jo siūlyti ne anksčiau kaip po 3-iojo gimtadienio. Paros norma neturėtų viršyti 1 – 2 arbatinių šaukštelių. Medus – natūraliausias saldėsis, kuriame yra lengvai įsisavinamo cukraus, gliukozės, fruktozės (100 g turi 335 kcal.). Medus maistingas savo medžiagomis, teigiamai veikia virškinamąjį traktą, stimuliuoja apetitą, gydo gerklės skausmus ir uždegimą.

        Iš visos saldumynų mums siūlomos gausos, geriausia rinktis šokoladinius saldainius, nes be kalorijų šokolade dar yra kalio; praturtintas vitaminais, kalciu ir geležimi. Zefyrus, dražė ir marmaledus reikėtų vertinti atsargiau, nes juose yra dažiklių bei įvairių aromatinių medžiagų. Vaikams naudingi ledai, kadangi juose yra pieno, kalcio, o plombyre – ir vitamino B2. Vienintelis minusas – ledai yra riebus produktas ir šaltas, tad tai gali įtakoti gerklės uždegimą bei gali sukelti viršsvorio problemų.

Išvada – visiškai uždrausti saldumynus sveikam vaikui tikrai nereikėtų. Neatimkite vaikams šio malonumo. Tik turėtumėte mokyti vaikus saikingai vartoti cukrų. Saldus užkandis kasdien – ne blogybė, jei tik cukraus kiekis neviršys rekomenduojamos paros normos.