Šventinis persivalgymas

Šventinis persivalgymas

         Artėja pati gražiausia pavasario šventė – šv. Velykos. Velykos mūsų protėvių buvo švenčiama,  kaip gamtos atbudimo šventė, o atėjus krikščionybei, ši šventė sutapatinta su Kristaus prisikėlimu.

Per šventes gausiai patiekalais nukrautas stalas gali tapti nemenku sveikatos išbandymu. Švenčių metu valgoma daug kaloringo maisto, o fizinis aktyvumas mažas. Neišvengiamas ir nuolatinis persivalgymo jausmas.  Po visų linksmybių jaučiamės pavargę ir apsunkę, o kelnių diržus tenka atlaisvinti net per keletą sagtelių. Kaskart pasižadame sau, jog daugiau taip nebus, tačiau …

Persivalgymas – ne tik skrandžio apkrova, kai prastai jaučiamės nuo per didelio maisto ir gėrimų kiekio. Persivalgymas gali išprovokuoti rimtas ligas. Persivalgius pablogėja bendra savijauta. Gali svaigti galva, pykinti, darytis silpna. Dideliam maisto kiekiui suvirškinti reikia daugiau fermentų, organizmas dėl to patiria savotišką stresą. Daugiau darbo tenka skrandžiui, kasai, kepenims, tulžies pūslei. Visi šie organai turi dirbti didesniu pajėgumu. O jeigu šie organai yra silpnesni arba apie tai, kad jie negaluoja, dar nežinote, per didelis maisto ar gėrimų kiekis gali išprovokuoti negalavimą. Net ir kartą persivalgius, ypač, jei kartu vartojamas riebus maistas ir alkoholis, gali kilti kasos uždegimas. Taip „pažadinamos“ įsisenėjusios virškinamojo trakto (skrandžio, kepenų) ligos.

Po sotaus pokylio kartais užtenka pagulėti, pailsėti ir viskas praeina. Persivalgius jokiu būdu nepulkite sportuoti, nes tuo metu daugiau kraujo susitelkia žarnyne, o mažiau kituose organuose. Gali įvykti kraujagyslių ir širdies sistemos komplikacijos, gal net miokardo infarktas, jei turite tam riziką.

Keletas patarimų, kaip per šventes mėgautis ne tik artimųjų bendravimu, bet ir skaniais valgiais, gėrimais nekenkiant savo sveikatai:

·         Pirkdami maisto produktus švenčių stalui, būtinai atkreipkite dėmesį į galiojimo laiką, o gamindami patiekalus laikykitės pagrindinių higienos reikalavimų.

·          Pagrindinė taisyklė – neprisikrauti perdaug maisto į lėkštę, o visko paragauti po truputį, riboti patiekalų kiekį, valgyti neskubant, pasimėgaujant. 

·         Sergantieji širdies-kraujagyslių ligomis turėtų vengti silkės, nes nuo didelio kiekio druskos padidėja kraujo spaudimas.

·         Sergantieji virškinamojo trakto ligomis turėtų atsargiau valgyti patiekalus iš grybų. Grybai skrandyje virškinami net 3 valandas. Labai blogas derinys – grybai ir alkoholis: jeigu išsiskiria grybų nuodai, alkoholis sustiprina jų poveikį.

·         Norintieji išvengti apsinuodijimo alkoholiu, turi jausti saiką, nemaišyti įvairių rūšių svaigiųjų gėrimų.

·         Šventės metu nebūtina paragauti visų ant stalo esančių patiekalų. Pobūvio metu siūloma ne valgyti, o ragauti.

·         Likus keletui valandų iki šventinės vakarienės ar pietų patartina išgerti virškinimą gerinančios arbatos, mineralinio vandens. Sergantiems virškinamojo trakto ligomis vertėtų išgerti virškinimo fermentų. Jie pagreitina virškinimą.

·         Pirmiausia ragaukite vaisių ir daržovių, kad nesukeltumėte rūgimo proceso skrandyje.

·         Stenkitės ,,nesluoksniuoti” maisto – sūru-saldu-sūru-saldu.

·         Valgant patartina atsisakyti didesnio kiekio skysčių, nes jie atskiedžia skrandžio sultis ir taip dar labiau apsunkina virškinimą. Gaiviaisiais gėrimais mėgautis geriau praėjus šiek tiek laiko po valgio.

·         Saldumynus patartina valgyti po pertraukos.

Po sočių vaišių padarykite iškrovos dieną. Iškrovos dienomis badauti negalima. Jų metu valgomas vienos rūšies, neriebus, mažai kaloringas maistas ir geriama daug skysčių. Štai keletas maitinimosi iškrovos dienomis pavyzdžių:

·         per dieną suvalgykite iki 1 kilogramo daržovių (be majonezo, aliejaus ar užpilų). Būtinai išgerkite 2 litrus skysčių. Puikiai tinka geriamas vanduo. 

·         suvalgykite iki 600 gramų liesos varškės ir išgerkite 2 litrus skysčių.

 

Natūralios priemonėmis būsenai palengvinti  ….

Rytą prieš valgį išgerkite stiklinę virinto vandens: tai atgaivina veido odą, reguliuoja vidurius, išvalo nuo per naktį susikaupusių toksinų vidaus organus.

Burokėliai. Užkietėjus viduriams padeda virti burokėliai. Jų ląsteliena intensyvina žarnyno veiklą.

Bananai. Dietologai teigia, jei reguliariai per dieną valgysite po 1 bananą, tai užtikrins gerą virškinamojo trakto darbą. Bananuose yra tirpstančios ląstelienos, kuri garantuoja žarnyno išvalymą, o bananuose esantis magnis garantuoja neskausmingą žarnyno audinių susitraukimą.

Ananasai. Ananasuose yra 16 vertingų ir žmogaus organizmui reikalingų mikroelementų. Anansuose esančios rūgštys veiksmingai iš organizmo pašalina šlakus, ląsteles apvalo nuo produktų atliekų, atsirandančių dėl organizme vykstančios medžiagų apykaitos. Ananasuose yra bromelino enzimas, žarnynui padedantis suvirškinti net ir patį sunkiausią maistą.